AUKTIONER
KNUTSON & BLOOM
ATT KÖPA
För att kunna handla på våra auktioner måste du registrera dig som kund. När du har ett konto hos oss kan du själv registrera bud på våra auktioner. Du kan även se dina aktiviteter såsom bud, köpta och sålda objekt när du är inloggad.
REGISTRERA KONTO
klicka på länken: "Bli kund".
OBS, har du en hotmailadress och inte fått något mail med inloggningsuppgifter har det förmodligen hamnat i skräpposten.
VISNING
Alla föremål som ska säljas på våra klubbauktioner visas i våra lokaler på Baron Rappes väg 28 i Braås samt på vår hemsida
Utropspriset är endast ett uppskattat marknadsvärde och föremålet kan
därför komma att säljas såväl över som under detta utropspris.
Under visningsdagarna finns våra medarbetare på plats för att ge råd och besvara frågor om föremålen.
Registrera dig som kund gör du via nätet eller i kassan. OBS! att det är viktigt att ha en korrekt e-postadress eftersom köpare får alltid en skriftlig bekräftelse på köpet via e-post.
TRANSPORT
För fraktfrågor mejla
info@knutsonbloomauktioner.se
eller kontakta
Älmhults trafik AB
0706-21 34 78
almhults.trafikab@gmail.com
Frakt utanför Sverige
kontakta Hauges
+46 727 1222 60
jonas@hauges.com
Köp
Köpare får alltid en skriftlig bekräftelse på köpet per e-post. Har du inte fått något mail har någon annan vunnit budet.
Betalning och avgifter
Fakura skickas till köpare via mejl och betalas senast 8 arbetsdagar efter köpet. Kortbetalning kan även göras i vår kassa hos Kundtjänst direkt efter köpet. Förutom det belopp som klubbades utgår en avgift på 22,5 % inklusive moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift på 50 kr.
Avhämtning av föremål
Så snart vi regestrerat betalningen kan föremålet hämtas ut. Föremål hämtas på Baron Rappes väg 28 i Braås.
Föremålen ska avhämtas senast 8 arbetsdagar efter avslutad auktion. Därefter tillkommer förvaringsavgift med 50 kr/vecka och föremål. Medtag legitimation samt eventuell fullmakt vid uthämtning. För öppettider se mail som kommer med fakturan.
Observera att inga föremål lämnas ut innan betalning av föremålen har kommit oss tillhanda
Gällande frakt
För större eller ömtåliga föremål kontakta
Älmhults Trafik AB
almhults.trafikab@gmail.com
0706-21 34 78
eller maila oss gällande mindre föremål
info@knutsonbloomauktioner.se
Frakt utanför Sverige
kontakta Hauges
+46 727 1222 60
jonas@hauges.com
Du kan köpa på flera olika sätt:
Våra auktioner är slagauktioner där vi har budgivning i salen.
I vår kundtjänst kan du registrera dig för en budspade som kvitteras ut före auktionen. Spaden använder du sedan vid budgivning i salen genom att tydligt visa den för auktionskommissarien när du önskar bjuda. Om du avger det sista budet blir du köpare och ditt spadnummer registreras av auktionskommissarien.
Skriftliga inropsuppdrag
Om du inte kan närvara under auktionen kan vi bjuda åt dig. Detta gör du genom att fylla i en förtryckt inropsblankett som du hämtar i kundtjänst. Du anger då föremålets auktionsnummer och det högsta belopp du är villig att betala. Vår kundtjänst bjuder sedan så förmånligt som möjligt för din räkning upp till angivet högsta belopp. Skriftliga inropsuppdrag kan lämnas i vår kundtjänst fram till en timme innan auktionen börjar. Har någon lämnat samma bud online före dig gäller deras bud.
Skriftliga anbud via Internet, så kallade onlinebud.
Är du registrerad internetkund kan du lägga ett elektroniskt inropsuppdrag via vår hemsida fram till auktionen börjar kl. 11.00 därefter måste du vara med på livebudgivningen för att kunna lägga bud. Se Livebudgivning nedan.
OBS! Har du lagt ett förhandsbud via kundtjänst eller online kan du bli överbjuden under själva auktionen även om du hade hösta bud när auktionen startade.
Budgivning per telefon
Om du önskar bjuda per telefon kan du lämna en skriftlig ansökan till oss i kundtjänst innan auktion börjar. I ansökan ska specificeras vilket eller vilka föremål budgivningen ska avse och vilket telefonnummer du kan nås på vid tiden för budgivningen. När det under auktionen närmar sig det föremål du önskar bjuda på ringer en representant från kundtjänst upp direkt från auktionssalen och framför då dina bud.
Livebudgivning – Budgivning i realtid via Internet under slagauktion.
Under pågående auktion kan ni lägga bud i realtid via vår streamingtjänst. För att kunna använda tjänsten måste du vara inloggad internetkund. Om du vunnit ett bud står det "Du har ledande bud" annars är det någon annan som har ledande bud i salen eller vunnit budgivningen på ett förhandsbud. Tänk på att ha bra uppkoppling så du inte missar
något bud.
OBS! Ingen ångerrätt på auktion där du kan närvara både på plats och på distans.
Du har ingen ångerrätt om du vinner budgivningen på en auktion där det går att närvara både på plats och på distans. Då måste du genomföra köpet. Du kan inte kräva att få lämna tillbaka varan och få pengar tillbaka.
Du kan alltså inte ångra och dra tillbaka ett bud. Därför är det viktigt att du tänker dig för innan du lägger ett bud, så du är säker på att du vill köpa varan för det priset.
Genom att bli kund hos KBA accepterar man våra köparvillkor.
Köpare blir den som avgivit det högsta budet varvid bindande avtal uppkommer mellan kunden och KBA.
För köpare tillkommer en avgift om 22,5 % inklusive moms på det klubbade priset samt en slagavgift a' 50 kr.
Betalning skall vara KBA tillhanda senast åtta (8) arbetsdagar efter auktion. Föremål skall avhämtas inom åtta (8) arbetsdagar efter sista auktionsdag.
Somliga konstverk och föremål är försedda med lagstadgad följerätt (Droit-de-suite). På dessa föremål tillkommer ytterligare 5 % på det klubbade beloppet. Dessa meddelas i katalogen på Internet.
Ett föremåls utropspris är baserat på en vid försäljningstillfället marknadsanpassad värdering. Utropspriset tjänar endast som vägledning för kunden. Ett slutpris på auktion kan väsentligt skilja sig från utropspriset.
Samtliga föremål säljs i befintligt skick. Det åligger kunden att genom egen undersökning av föremålet innan auktionstillfället bedöma föremålets skick och beskaffenhet.
VÄNLIGEN NOTERA
Alla inköp skall vara betalda och avhämtade senast 8 kalenderdagar efter auktionstillfället. Betalning för transport och lageravgifter betalas till KBA innan varan skickas, om man beställt transport. Vi tillämpar normalt en förvaringsavgift om 50 kronor per objekt och dag som inte hämtats efter 8 kalenderdagar om ni inte gjort någon annan överenskommelse med oss.
Se fullständiga Köparvillkor här